Baza ON Gdańsk
prywatna strona przyjaciół BON
 

Zielonych żagli sławnego żaglowca już nie zobaczymy...

13-09-2014

Mamy na myśli żaglowiec „STS Alexander von Humboldt“. Statek został zbudowany w 1906 jako rezerwowy latarniowiec (jego pierwotna nazwa nie została ustalona z pewnością, prawdopodobnie nosił nazwę "Reserve Sonderburg"). W latach 1920-1945 służył jako latarniowiec, głównie na Bałtyku.

Przemianowany na "Kiel", od 1945 roku zajął stałą pozycję u wejścia do Kanału Kilońskiego. W 1957 roku został przypadkowo staranowany przez szwedzki statek i zatonął, w 1959 roku wydobyto go i wyremontowano. W roku 1967 zadania statku przejęła latarnia morska, a on sam był dalej używany jako latarniowiec rezerwowy, głównie na Morzu Północnym. Wycofany ze służby statek (nazwany przejściowo "Confidentia") został w 1986 r. zakupiony przez niemieckie stowarzyszenie Sail Training Association Germany, propagujące wychowanie morskie młodzieży. Jego portem macierzystym jest Bremerhaven.

W latach 1986-1988, na podstawie planów opracowanych przez inż. Zygmunta Chorenia przebudowano go na trzymasztowy bark i 30 maja 1988 roku przemianowano na "Alexander von Humboldt", na cześć niemieckiego przyrodnika Aleksandra von Humboldta. Od tej pory często bierze udział w zlotach żaglowców, regatach i Operacjach Żagiel. W 1992 po raz pierwszy przepłynął Atlantyk, w 1998 r. odbył rejs do Ameryki Południowej dla uczczenia swojego patrona. Rozpoznawany jest z daleka, przede wszystkim po zielonych żaglach i kadłubie w tym samym kolorze. Zieleń to kolor miasta Brema.




Dane techniczne:

typ: bark
kraj: Niemcy (Weser, Bremen)
rok budowy: 1906
materiał konstrukcyjny: stal
długość: 62,2 m
wysokość max.: 35 m
szerokość: 8,2 m
zanurzenie: 4,9 m
tonaż: 396 BRT
liczba masztów: 3
liczba żagli: 25
powierzchnia żagli: 1010 m2
silnik pomocniczy: MAN, Diesel
załoga: 64

"Alexander von Humbolt II"

Po 23 latach służby wysłużony bark "Alexander von Humbolt" sprzedano. Dzielny staruszek nie pozostawił jednak po sobie próżni. Kolejne rozdziały morskiej legendy pisze już jego następca, wybudowany w 2011 roku, Alexander von Humboldt II. Nowy żaglowiec to także trzymasztowy bark. Jest nieco większy od poprzednika, a jego 65-metrowy kadłub również pomalowano na zielono. Zmieniła się jednak barwa żagli, które na nowym żaglowcu są białe. Otaklowany jako bark, niesie 24 żagle o powierzchni 1360 m². Należy do fundacji działającej w ramach niemieckiego oddziału Sail Training International.


Dane techniczne:

typ: bark
kraj: Niemcy (Bremerhaven)
rok budowy: 2008
długość: 65 m
wyporność: 992 t
szerokość: 10 m
zanurzenie: 4,7 m
liczba masztów: 3
liczba żagli: 24
powierzchnia żagli: 1360 m2
załoga: 79

Symboliczna zmiana warty miała miejsce 23 września 2011 roku, kiedy to obie jednostki pod żaglami wymieniły saluty na redzie Bremerhaven.


 

Teraz staruszka „Alexander von Humboldt" można spotkać na Karaibach.



Copyright (c) 2014-2019 bazagdansk.pl