ćwiczenia w reagowaniu na rozlewy olejowe LOTOS Petrobaltic S.A - 2015

17-10-2015

W dniu 8 października odbyły się coroczne ćwiczenia jednostek morskich w reagowaniu na rozlewy olejowe związane z działalnością LOTOS Petrobaltic S.A. na morzu. Do przeprowadzenia ćwiczeń wyznaczony został rejon pomiędzy torami podejściowymi do Nowego Portu i Gdyni. W scenariuszu ćwiczeń przyjęto pojawienie się rozlewu ropy w wyniku kolizji tankowca.

W ćwiczeniach wzięły udział LOTOS Petrobaltic, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR oraz Urząd Morski w Gdyni reprezentowane przez jednostki: „KAMBR” „KAPITAN POINC” „ZODIAK” oraz samolot patrolowy „TURBOLET L- 410”

W założeniach taktycznych ćwiczeń tankowiec po opanowaniu powstałego wycieku ropy wszedł do portu pod rozładunek. Na wodzie w pobliżu redy portu Gdańsk pozostała plama olejowa. W tym momencie do akcji zostały skierowane jednostki KAPITAN POINC i  KA- MBR, które po rozwinięciu zapory zbierały rozlew tworząc formację „J”. Następnie do akcji został skierowany ZODIAK  i na polecenie OSC przystąpił do rozkładania systemu LAMOR. Po usunięciu z powierzchni wody największych zanieczyszczeń OSC nakazał jednostce KAMBR rozwinąć drugą nitkę zapory i połączyć zestawem łańcuchowym z zaporą KAPITANA  POINCA celem utworzenia formacji „U” i ograniczenia rozprzestrzeniania się pomniejszych plam olejowych ZODIAK z rozwiniętym system LAMOR ustawił się za formacją „U” na wysokości połączenia łańcuchowego zbierając resztki zanieczyszczeń znajdujących się na wodzie.

W ćwiczeniach wzięła udział I zmiana Zodiaka kierowana przez kpt. Andrzeja Szatana. ćwiczenia przebiegły sprawnie mimo stosunkowo silnego wiatru SE4-5 przy stanie morza 3 dając załodze statku możliwość zdobycia kolejnych doświadczeń w praktycznym wykorzy-staniu systemu Lamor.

System Lamor zgarniający i oddzielający wodę od oleju składa się z 2 kaset zbierających i separujących, wind hydraulicznych, pomp transportowych, 2 kompletów zgarniaczy burtowych (ramię, wytyk, pływak i kurtyna) o długości 10 m każdy, zespołu hydraulicznego z silnikiem spalinowym oraz szeregu innych elementów, których sprawne rozkładanie wymaga od załogi znajomości  systemu oraz doświadczenia. Ograniczenia operacyjne systemu to stan morza 3, temperatura powietrza -5oC. ćwiczenia tego typu umożliwiają więc załodze sprawdzenie współdziałania poszczególnych elementów w warunkach zbliżonych do granicznych biorąc pod uwagę możliwości systemu oraz dają materiał do ewentualnych modernizacji i ulepszeń.

Tekst: W.K.

Zdjęcia: W.K. i załoga samolotu TURBOLET.


         

         

         

         

         

           


 

Copyright ©2014-2024 BazaGdansk.pl, All Rights Reserved
Liczba odwiedzin: 19859
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem