Świętując wspólnie jubileusz 20-lecia Polski w Unii Europejskiej, Urząd Morski w Gdyni 8 czerwca 2024 r. otworzył swoje progi dla gości zainteresowanych zwiedzeniem i zapoznaniem się z pracą w naszej Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Gdańsku oraz na wielozadaniowym statku ZODIAK II. W trakcie tego pięknego dnia można było zobaczyć pławy nawigacyjne, jak i gdzie są konserwowane, posłuchać o ich konstrukcji, przeznaczeniu, a także o tym, jak na co dzień wygląda praca służby oznakowania nawigacyjnego. Można było również wczuć się w rolę kapitana 60-cio metrowego statku, posiadającego klasę lodową.
www.umgdy.gov.plGaleria zdjęć
Dlaczego powstała latarnia Rozewie II?
20-05-2024
Zamiar uruchomienia latarni Czołpino wybudowanej w 1873, kiedy działała już od 50 lat latarnia Rozewie, mogło spowodować, że z morza błędnie identyfikowano by stałe białe światło latarń Rozewie i Czołpino, co mogło powodować wypadki morskie.
Uniknięcie problemu identyfikacji latarń, kiedy nie było jeszcze prądu elektrycznego, rozwiązano budową w 1874 i uruchomieniem 1 stycznia 1875 drugiej latarni w Rozewiu. Nie znano jeszcze łatwych rozwiązań ustawiania charakterystyki światła, dlatego łatwiejszym okazało się zbudowanie drugiej latarni w Rozewiu. Świeciła latarnia stara z 1822 i nowa z 1875.
23 września 1922 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni – i ta data uznawana jest za jego formalny początek. W rzeczywistości prace nad jego powstaniem zaczęły się już znacznie wcześniej. Były one owocem działania przedstawicieli polskiego rządu po ponownym uzyskaniu przez Polskę dostępu do morza.
Potrzeby polskiego handlu morzem miał zabezpieczać port handlowy Wolnego Miasta Gdańsk, w którym jednak w praktyce dyskryminowano polski obrót towarowy.
W roku 1920 inż. Tadeusz Wenda otrzymał zadanie wyboru miejsca na budowę przyszłego portu i wykonanie projektu. I to właśnie Gdynia okazała się najdogodniejszą lokalizacją. Wielkim orędownikiem budowy portu był m.in. Eugeniusz Kwiatkowski – polski minister przemysłu i handlu w latach 1926-1930. W ciągu kilku lat port gdyński stał się największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy. Jego rozwój przerwała II wojna światowa.
więcej
Wizyta studentów AMW w BON Gdańsk
08-12-2023
W piątek, 8 grudnia br. w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego (BON) odbyła się wizyta studyjna podchorążych IV roku i studentów I roku studiów magisterskich na Wydziale Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego, kierunku nawigacja, Akademii Marynarki Wojennej. Opiekunem grupy był dr inż. Wacław Morgaś – prof. AMW.
Podczas wizyty, studenci mieli unikalną okazję zapoznania się z realnymi warunkami przygotowywania, wystawiania i obsługi oznakowania nawigacyjnego. To doświadczenie nie tylko poszerzyło ich teoretyczną wiedzę, ale także dostarczyło praktycznych umiejętności i głębszego zrozumienia procesów, związanych z morską nawigacją.
Ponadto, studenci zapoznali się również ze statkiem Urzędu Morskiego w Gdyni ZODIAK II – jego wyposażeniem oraz zadaniami, jakie na co dzień realizuje. Był czas na pytania, odnośnie specyfiki pracy na Zodiaku, jak i samego statku. Zainteresowanie budziły możliwości manewrowe statku, wyposażonego w pędniki azymutalne, przydatność sytemu DP podczas obsługi oznakowania nawigacyjnego oraz sama Zatoka Gdańska, jako akwen żeglugi.
P. Oleńka Majewska odeszła na wieczną wachtę
18-11-2023
Z głębokim żalem przyjęliśmy wiadomość, że w dniu 14 listopada 2023 roku na "wieczną wachtę" odeszła p. Oleńka Majewska, wieloletni pracownik Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Matka Chrzestna statku s/v ZODIAK.
W dniu 18 listopada 2023 r. pożegnaliśmy p. Oleńkę Majewską, która zakończyła swoje ziemskie pielgrzymowanie.
„Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych” – tak licznie zgromadzeni na uroczystościach pogrzebowych p. Oleńki Majewskiej, byliśmy tego świadectwem. Dziękujemy p. Oleńko za wszystkie te lata. Wiedz, że na zawsze pozostaniesz w naszej pamięci.
A teraz, kiedy Twoja ziemska wędrówka znalazła swój kres, mówimy: żegnaj Przyjacielu.
Chociaż pożegnaliśmy się z Tobą w ten sobotni dzień, wierzymy, że jeszcze się spotkamy!
Pani Oleńko – na zawsze pozostaniesz w naszych sercach!
Inicjatorem powstania Cmentarza Obrońców Westerplatte był zastępca komendanta Składnicy, kapitan Franciszek Dąbrowski, który po wojnie, w stopniu komandora podporucznika dowodził kadrą Marynarki Wojennej w Gdańsku. Umiejscowiono ten cmentarz na miejscu wartowni nr 5 nieprzypadkowo, bo po wartowni pozostały ruiny i tu zginęło najwięcej obrońców Westerplatte.
Pierwszy cmentarz zaprojektował inżynier Stefan Jelnicki, a jego budowę rozpoczął Aleksander Kisielewicz. Wtedy umieszczono tu niepełną listę poległych i krzyż z żelbetonu. Za ogrodzenie służyły słupki z łańcuchami. Uroczyste otwarcie z udziałem władz wojskowych odbyło się 29 lipca 1946 r.
Skomplikowane losy krzyża z cmentarza z Westerplatte w latach 1945 – 2022 prezentujemy w artykule znajdującym się w poniższym linku.
23 sierpnia 2023 r. ZODIAK II wystawił pierwszą na Zatoce Gdańskiej lewą pławę boczną rozgałęzienia toru. Wskazuje ona, że kierunek głównego toru jest w prawo. Kolor pławy jest czerwony z jednym szerokim zielonym poziomym pasem. Znak szczytowy: czerwony walec, światło czerwone o charakterystyce świecenia Fl(2+1).
Wystawienie tej pławy to ostatni etap wykonania oznakowania nawigacyjnego toru podejściowego do Portu Północnego w Gdańsku prowadzącego od wejścia wschodniego z głównego toru podejściowego, do obrotnicy południowej oraz nowego odcinka toru wewnętrznego łączącego południową obrotnicę z istniejącą obrotnicą. Realizacja tego projektu oznakowania nawigacyjnego miała na celu zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi statków manewrujących do Portu Północnego i umożliwienia rozwoju wschodniej części portu. więcej
Wspomnienie o Darku Goduli
12-12-2022
Wspomnienie o Darku Goduli – kierowniku latarni morskiej w Stilo
Z głębokim żalem przyjęliśmy wiadomość, że niespodziewanie w dniu 12 grudnia 2022 roku na "wieczną wachtę" odszedł Dariusz Godula, wieloletni kierownik latarni morskiej Stilo, pracownik Urzędu Morskiego w Gdyni oraz współpracownik Towarzystwa Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego.
W dniu 15 grudnia 2022 r. pożegnaliśmy Darka Godulę, który zakończył swoje ziemskie pielgrzymowanie. Jego nagła śmierć zaskoczyła i zasmuciła nas wszystkich. Darek walczył z chorobą ale ona zwyciężyła. W Darku straciliśmy wspaniałego Kolegę i Przyjaciela, który z Urzędem Morskim w Gdyni a szczególnie z Bazą Oznakowania Nawigacyjnego w Gdańsku związał całe swoje morskie życie zawodowe. Trwało ono 24 lata. Darek kontynuował tradycję rodzinną – pracy jako latarnik w latarni morskiej Stilo. Najpierw od 1961 r. w tej latarni pracował jego ojciec Longin. Po przejściu na emeryturę w 1998 r. Darek zajął jego miejsce. Zaczynał jako latarnik a po przejściu na emeryturę w 2019 r. Pani Weroniki Łozickiej objął stanowisko kierownika latarni Stilo.
Darek był pracownikiem rzetelnie wykonującym powierzone obowiązki służbowe a licznie zebrane na ceremonii pogrzebowej grono osób chcących go pożegnać świadczą, że dał się poznać jako osoba życzliwa i dobrego serca.
Liczne pikniki organizowane pod latarnią przez Towarzystwo Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego - bardzo mile wspominane przez jego członków, były to również udziałem Darka oraz jego małżonki Danuty - grochówka i niezapomniana drożdżówka są pamiętane przez wszystkich.
„Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych” – tak licznie zgromadzeni na uroczystościach pogrzebowych jesteśmy tego świadectwem. Dziękujemy Darku Tobie za wszystko. Wiec, że na zawsze pozostaniesz w naszej pamięci.
A teraz, kiedy Twoja ziemska wędrówka znalazła swój kres, mówimy: żegnaj Przyjacielu.
Chociaż pożegnaliśmy się z Tobą w ten mroźny ale słoneczny czwartek, wierzymy, że jeszcze się spotkamy!
Rodzinie w imieniu Dyrektora Urzędu Morskiego i pracowników oraz Prezesa TPNMM i członków w tym trudnych chwilach składamy wyrazy głębokiego współczucia.
Darku - Cześć Twojej pamięci
Vahram Mkhitaryan OBSCURA PHARUS
16-11-2022
W dniu 16.11.2022 r. pracownicy BON Gdańsk mieli przyjemność obejrzeć oryginalny projekt fotograficzny Obscura Pharus artysty Vahrama Mkhitaryana, który przez ponad rok pracował, by wnętrza trzech gdańskich latarni morskiej oraz dwóch wieży na główkach wejściowych do Portu Gdańsk zamienić w aparat fotograficzny. Efekt pracy był prezentowany w budynku Mlecznego Piotra WL4 na terenie Stoczni Cesarskiej w Gdańsku, w miejscu gdzie malarze i rzeźbiarze, graficy i fotograficy promują sztukę i działają w jej różnorodnych obszarach.
Vahram Mkhitaryan: "Projekt fotograficzny Obscura Pharus jest inspirowany latarniami morskimi Zatoki Gdańskiej. Zakładałem wykreowanie obrazu fotograficznego przy pomocy tak prostego i genialnego narzędzia fotograficznego jakim jest camera obscura. Latarnia z obiektu nawigacyjnego staje się na pewien czas narzędziem fotograficznym - nie emitując światła na zewnątrz, lecz przejmując go do środka. A ja na jakiś czas zamieniam się w latarnika, tylko czego tak naprawdę pilnuję? trudno dokładnie określić. Jest to dla mnie pewien utopijny eksperyment w warunkach polowego laboratorium, próba przekroczenia granicy przestrzeni i czasu, z wykorzystaniem pamięci, której świadkiem i nośnikiem jest miejsce, moja ciemnia - latarnia". więcej
200-lecie latarni w Rozewiu
10-09-2022
10 września odbyły się uroczystości 200-lecia Latarni Morskiej Rozewie. Organizatorami uroczystości byli Urząd Morski w Gdyni, Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku i Towarzystwo Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego.
Punktualnie o godz. 12:00, prowadzący uroczystość naczelnik Bazy Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni Robert Witkowki, przywitał zebranych gości.
Głos kolejno zabrali organizatorzy: dyrektor Urzędu dr inż. kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, prezes Towarzystwa dr Fryderyk Tomala i zastępca dyrektora Muzeum dr Marcin Westphal.
Następnie wiceprezes TP NMM kmdr rez. Apoloniusz Łysejko przedstawił historię latarni morskiej RRZEWYE. Swoje wystąpienie rozpoczął od jednej z wielu legend Franciszka Fenikowskiego umieszczonej w książce "Zakochani w Rozewiu". Legenda z XVII/XVIII w. opowiada o kapitanie żaglowca z Kalmaru w Szwecji, który w rejsie z Gdańska utracił w czasie przy Rozewiu prawie całą załogę. Uratowała się tylko córka kapitana Krysta, którą na brzegu odnalazł młody rybak Fabisz. Przygarnął ją do swojej chaty a ona codziennie aż do śmierci chodziła na zbocze klifu i rozpalała ognisko przy cyplu Rozewie. Za Jej pracowitość została nazwana pierwszą latarniczką latarni Rozewie. więcej
TAM BYLIŚMY: Malta
31-08-2022
W dniach 14-21.08.2022 r. jeden z naszych pracowników przebywał na urlopie wypoczynkowym na Malcie. W tym okresie miał zaplanowane kilka wycieczek, które umożliwiły mu zwiedzenie tego pięknego, urokliwego kraju, do którego chętnie zawijają żeglarze oraz motorowodniacy z całego świata.
Malta jest położona w Europie Południowej, na Morzu Śródziemnym, 81 km na południe od Włoch. Na wodach terytorialnych tego kraju odbywa się bardzo duży ruch morski, począwszy od dużych statków towarowych: masowców, kontenerowców, gazowców, po promy łączące stolicę Malty z jej sąsiadującymi wyspami, skończywszy na małych jednostkach rekreacyjno-sportowych. Aby było bezpiecznie szlaki morskie w rejonach tego Państwa muszą być prawidłowo oznakowane, zgodnie z Międzynarodowym Morskim Systemem Oznakowania Nawigacyjnego IALA.
Jedna z wycieczek naszego pracownika obejmowała trasę morską z miejscowości ĊIRKEWWA na wyspę GOZO.
Docelowym miejscem był port Magarr Harbour, a następnie Blue Lagoon. Na tym odcinku można było zaobserwować kilka pław nawigacyjnych, które zostały uwiecznione na relacji fotograficznej. więcej
Nowa atrakcja w Krynicy Morskiej
20-08-2022
Staraniem Towarzystwa Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego i Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się przy latarni morskiej w Krynicy Morskiej nowa atrakcja – wyeksponowane zostały granitowe elementy, będące zachowanymi pozostałościami pierwszej latarni morskiej, która funkcjonowała w latach 1895 - 1945. Elementy te przez lata tkwiły w ziemi wokół nowej wieży i budynku maszynowi. Podczas prac rekultywacyjnych, wykonanych przez latarników, zostały one wydobyte na powierzchnię i prezentowane są zwiedzającym jako relikty historycznej budowli lądowego oznakowania nawigacyjnego, jakimi były i są nadal latarnie morskie. więcej
Pława SWB wystawiona na sezon letni
10-06-2022
W dniu 9 czerwca 2022 r. jednostka pływająca Urzędu Morskiego w Gdyni ZODIAK II wystawiła na sezon letni pławę bezpiecznej wody SWB w ujściu Wisły. Nowa pozycja pławy: 54°22,3484’N 018°58,3239’E została ustalona po pomiarach hydrograficznych przeprowadzonych przez Sonar 4.
Wystawienie na pozycji SWB zakończyło proces wystawiania 50 pław na sezon letni zapoczątkowany pod koniec marca na Zatoce Gdańskiej, a w szczególności na jej zachodniej części, Zatoce Puckiej.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta trojmiasto.pl opowiada o obiektach w przestrzeni miasta, które mogą zadziwiać swoim wyglądem i funkcją. Prezentujemy niedostępne suchą stopą światła wejściowe do gdyńskiego portu. więcej
Czyszczenie latarni morskiej w Jastarni
17-05-2022
W dniach 11-12.05.2022 r. przeprowadzono operację czyszczenie wieży latarni morskiej w Jastarni. Dzień wcześniej tj. 10.05.2022 r. pracownicy z Oddziału Technicznego we Władysławowie rozłożyli 12 metrowe rusztowanie, aby ułatwić przeprowadzenie przedmiotowych prac. 11 maja br. o godzinie 10:00 przy latarni stawiła się 4-osobowa grupa pracowników z Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Gdańsku ze specjalistycznym sprzętem m.in. z myjką podciśnieniową typu KARCHER HD 10/25S z cyrkulacyjną dyszą, która bez problemu poradziła sobie z zanieczyszczeniami jakie pojawiły się po północnej stronie latarni. W trakcie wykonywanych czynności zapadła decyzja, że również zostanie umyta część parterowa obiektu za pomocą wyżej wymienionego sprzętu. Zdarta została stara powłoka malarska, po to aby móc ponownie zakonserwować i pomalować tę część latarni. Prace zakończyły się sukcesem co widać na zdjęciach poniżej, a wykonawcy prac mają poczucie dobrze spełnionego obowiązku dla morza i żeglugi. więcej
Otwarcie Latarni Morskiej ROZEWIE II
25-04-2022
1 maja br. nastąpi ponowne otwarcie latarni Rozewie II. Rozewie to najbardziej znana latarnia naszego wybrzeża. Niewielu osobom wiadomo, że w Rozewiu są dwie latarnie: czynna i nieczynna, stara i nowa, nazywana także Rozewie I i Rozewie II, jedna uruchomiona w 1822 i działa do dziś, a druga uruchomiona w 1875 i wyłączona w 1910.
Towarzystwo Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego organizuje zwiedzanie latarń w Krynicy Morskiej, Helu, Stilo i Rozewiu. Zwiedzanie czynnej latarni Rozewie I odbywa się od lat dwudziestych ubiegłego wieku. Zainicjował to pierwszy polski kierownik latarni morskiej Leon Wzorek. Kontynuatorzy idei zwiedzania obiektów dziedzictwa morskiego zainteresowali się stojącą samotnie, 200 m od czerwono-białej latarni, skromniejszą wieżą po byłej latarni morskiej. Wybudowana w 1874 i uruchomiona 1 stycznia 1875 r., razem ze starszą latarnią, wspólnie świeciły przez 35 lat światłem białym stałym na cyplu rozewskim. więcej
Pława WŁA na plaży w Chałupach
06-02-2022
Po styczniowych sztormach pława WŁA bezpiecznej wody urwała się z jednej kotwicy i zdryfowała na mieliznę w okolicach Chałup. Niecodzienny widok na plaży stał się lokalną atrakcją dla mieszkańców, turystów, jak i dla social mediów. 3 lutego 2022 r. jednostka Urzędu Morskiego w Gdyni ZODIAK II ściągnęła pławę z mielizny przy udziale SONAR-3. Po przeglądzie nawigacyjnym i wymianie osprzętu kotwicznego pława została ponownie wystawiona na swojej pozycji na początku toru podejściowego do Portu Władysławowo.
Zdjęcia: Witold Tylec, Jan Kuzdro, ZODIAK II, Grupa ON Gdynia
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.