S/v „Zodiak” – największa jednostka Urzędu Morskiego z racji swojego wieku - 33 lata (kadłub został zwodowany w 1981 roku) wymaga wiele wysiłku w celu utrzymania w dobrej kondycji . Załoga w czasie postoju statku prowadzi prace samoremontowe i konserwacyjne urządzeń, wyposażenia oraz elementów konstrukcyjnych. Sama powierzchnia zewnętrznych elementów wymagających prac konserwacyjno-malarskich wynosi ponad 3000 m2.
Wiele uwagi poświęca się licznym urządzeniom pokładowym, a w szczególności wyposażeniu służącemu do obsługi pław - dźwig, kabestan, zrzutnie kotwic, ciśnieniowy, ze spalinowym modułem grzewczym system odladzania pław, motopompa do usuwania wody, zawiesia, pasy mocujące, części zapasowe. Sprzęt ten wymaga przeglądów, konserwacji i odpowiednich atestów. Statek jest włączony do Krajowego Systemu Zwalczania Rozlewów Olejowych co wymaga utrzymania w pełnej gotowości systemów Lamor i zraszania będących na wyposażeniu jednostki oraz czasu na przeprowadzanie ćwiczeń i szkoleń. Również dział maszynowy wkłada wiele wysiłku w utrzymanie siłowni w ciągłej gotowości tak aby statek zawsze mógł wyjść w morze. Jeśli chodzi o planowe i doraźne prace remontowe załoga współpracuje z Wydziałem Usług Remontowych Taboru Pływającego, Oddziałami Łączności i Informatyki oraz Grupą Oznakowania Nawigacyjnego Gdynia. W przypadku konieczności przeprowadzenia doraźnych prac spawalniczych fachową pomocą służy zawsze pracownik GON Gdańsk - Wojciech Traczyk, który wielokrotnie już wspomagał załogę w różnych awaryjnych sytuacjach. Statek jest często udostępniany różnym służbom jako obiekt treningowy (Straż Graniczna, Formoza, Grom), uczestniczy w pokazach czy jest udostępniany do zwiedzania np. z okazji Światowego Dnia Hydrografii. Uczestnicy szkoleń oraz zwiedzający zawsze zgodnie podkreślają, że statek mimo swojego wieku jest dobrze utrzymany. Należy wspomnieć, że do obowiązków załogi należy również zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa statku, zabezpieczenie p.poż oraz utrzymanie jednostki w czystości.