W dniach 11 – 12.09.2017 r. w porcie Gdynia gościł żaglowiec Kruzensztern. Kruzensztern to ostatni z wielkich rejowców zaprojektowanych w celu transportu ładunków wokół przylądka Horn.
Zbudowano go w stoczni w Wesermunde w Niemczech, a zwodowano 24 czerwca 1926 roku jako „Paduę” (flotylla P-liniowców). Padua nie miała silnika Diesla jako napędu pomocniczego - była typowym barkiem transportującym towary, który odbywał rejsy przez Atlantyk, opływając przylądek Horn. Różniła się od innych takich żaglowców tym, że miała na śródokręciu wysepkę (pokładówkę, sięgającą od burty do burty) przeznaczoną dla 40 młodych kadetów - praktykantów. Piętnasta transatlantycka wyprawa żaglowca okazała się jego ostatnim rejsem w charakterze statku handlowego (1938 rok). Podczas II wojny światowej żaglowiec zakotwiczony był najpierw we Flensburgu, a następnie w Hamburgu. W styczniu 1946 roku stał się zdobyczą wojenną marynarki sowieckiej - nadano mu wówczas nazwę Kruzensztern, na cześć rosyjskiego admirała, podróżnika i oceanografa - Iwana Fiodorowicza Kruzenszterna - pierwszego obywatela Rosji, który dwukrotnie opłynął ziemię. Był dowódcą pierwszej rosyjskiej wyprawy dookoła świata podjętej w latach 1803-1806 na statkach "Nadieżda" i "Newa". Kruzensztern i Towariszcz jako pierwsze w historii żaglowce pod rosyjską banderą wzięły udział w Tall Ships Races. W 1992 roku Kruzensztern przeszedł pod zarząd Akademii Morskiej w Kaliningradzie. Nadal jest statkiem szkolnym dla przyszłych marynarzy i oficerów floty rybackiej. Wielkością dorównują mu tylko dwa żaglowce: Sedov i Royal Clipper. Dane techniczne: Wodowanie: 1926 rok Stocznia: Wesermunde, Niemcy Armator: Akademia Morska Kaliningrad, Rosja Bandera: rosyjska Ożaglowanie: bark, czteromasztowy Typ: żaglowiec handlowy, żaglowiec szkolny Materiał: stal Długość: 114,5 metra Szerokość: 14,05 metra Zanurzenie: 7,17 metra Wyporność: 5725 ton Powierzchnia żagli: 3655 m2 Napęd pomocniczy: 2 x 800 km Russky, napęd dwuśrubowy Załoga: 228 osób Sposób użytkowania: statek szkolny floty rybackiej